כיצד שיעורי גיטרה תורמים לילדינו?

שיעורי גיטרה

כהורים, רבים מאיתנו רואים בשיעורי גיטרה כלימודי העשרה לשעות הפנאי ותו לא. עם זאת, מחקרים רבים מצאו כי ללימודי גיטרה בפרט ומוזיקה בכלל ישנה לא מעט השפעה על האופן שבו ילדינו מתפתחים והיתרונות הם רבים ומגוונים.

לא פעם נירתע מעט מרישום ילדינו לשיעורי מוזיקה לאור החשש שמא יזניחו מעט את הלימודים או לחילופין, נשקיע כסף רב ותוך מספר חודשים נתאכזב לגלות שהיה זה רק חשק זמני שהלך ודעך. סיבה נוספת לחשש ובעיקר בגילאים מוקדמים היא שמידות הגוף הנוכחיות יקשו על החזקת הגיטרה ויעוררו רגשות תסכול ואכזבה.

באיזה גיל מומלץ להתחיל לנגן בגיטרה?

טרם נקפוץ למים העמוקים ונספר על היתרונות הרבים שבלימוד גיטרה, רצוי שנתעכב על שאלת הגיל שלעתים קרובות יכולה להיות קריטית עבור קצב התקדמותם של ילדים בגילאים מוקדמים. לא משנה כמה מורים תשאלו, מרבית הסיכויים שכולם ככולם ימליצו להתחיל בין הגילאים 8-9 שנים.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמרבית הילדים בגילאים הנמוכים מכך אינם מסוגלים לבצע את צורות האקורדים השונות והפריטה בצורה נוחה, אפילו אם מדובר בגיטרות מוקטנות המבוססות על 3/4 מן הגודל המקורי. לכך חשוב להוסיף את מידת החוזק בידיים עבור הלחיצה על המיתרים. עבור ילדים, הלחץ שהם נדרשים להפעיל על המיתרים לאורך זמן יכול להיות מאתגר עם משך הסתגלות ארוך מהרגיל. דמיינו את עצמכם נאבקים בכל עת עם כאב בגיל מוקדם, וסביר להניח שגם אתם תוכלו להגיע למסקנה שמדובר בפגיעה משמעותית במוטיבציה.

וכיצד שיעורי הגיטרה יכולים לתרום לילדינו?

מעבר לעובדה שמדובר בכיף גדול, לנגינה על גיטרה ועל כל כלי נגינה אחר ישנה השפעה עמוקה על אופן ההתפתחות של ילדינו התורמת במגוון דרכים שונות. אז מדוע בחרנו להתייחס דווקא לגיטרה? ובכן, מדובר באחד מן הכלים הפופולריים ביותר וקל לשאת אותם ממקום למקום. לא בכדי שגיטרה היא מכלי הנגינה הנפוצים ביותר כיום.

חיזוק הביטחון עצמי

מחקרים שנערכו אודות השפעת לימודי נגינה שונים על ילדים, מצאו כי תלמידים שהתמידו בנגינה לאורך מספר שנים נהנו מהערכה עצמית גבוהה ביחס לחבריהם לכיתה. החוקרים סבורים כי השפעה זו נובעת מתחושת אותם התלמידים כי יש בידם כישרון נוסף שאיננו מנת חלקם של יתר חבריהם לכיתה. נוסף על כך, מדובר באמצעי נוסף להרשים ולהראות יכולות ולעתים השימוש באמצעי א-מילולי מסייע בקשיים חברתיים.

הישגיות

נגינה איננה באה יש מאין והיא מצריכה הצבת יעדים, תרגולים תכופים ויכולת אוטודידקטית לשיפור היכולות הקיימות. מחקרים רבים מצאו כי תלמידים שלמדו או לומדים לנגן על כלי אינסטרומנטלי הפגינו הישגיות גבוהה יותר לעומת מקביליהם. ככל הנראה שסיגול הרגלים של הצבת יעדים והשיפור המתמיד שהתלמידים חווים כשנגינתם הולכת ומשתכללת מציגים הוכחה נוספת לכך שלהשקעה ישנה תוצאה ברורה.

שיפור הזיכרון

בכל הנוגע לביצועו של מקטע מוזיקלי כזה או אחר, הנגינה מצריכה מאיתנו זיכרון מצוין שאיננו מתבטא רק באצבוע של אקורדים שונים על צוואר הגיטרה, כי אם גם את המקצב הכולל והמעברים השונים. עבור ילדים שמתחילים לנגן בגיטרה בגילאים מוקדמים מדובר בתרגול יוצא מן הכלל שמאפשר לשפר את יכולת הזיכרון פלאים ולרתום זאת גם ללימודים בבית הספר.