מתקשה להיכנס להיריון? להלן כמה דברים שאולי כדאי לבדוק

קושי להיכנס להריון

אם מזה זמן מה אתם מנסים להרות אך ללא תוצאות חיוביות, ולא אובחנתם עם בעיות פריון, כדאי שתדעו שאינכם לבד. כ-25% מהזוגות המנסים להיכנס להריון חווים קשיים, אף על פי שאינם מאובחנים עם בעיות פריון. ישנם מספר גורמים שכיחים התורמים לקושי להרות, ומומלץ לבדוק אותם, ולטפל בהם במידת הצורך, על מנת לקצר ולהקל על תהליך הקליטה.

אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס הוא מצב רפואי המופיע אצל 10%-15% מהנשים, ונגרם כתוצאה מנדידת רירית הרחם והתמקמותה על איברים אחרים, בעיקר באזור האגן. מלבד כאבים עזים בזמן המחזור והביוץ, אנדומטריוזיס עשוי לגרום להצטלקות איברי מערכת הרבייה ולקושי להרות. ישנם מספר טיפולים שונים שמקלים על המחלה, משפרים את איכות החיים ומגבירים את הסיכויים לקליטה מוצלחת, ולכן אם יש חשש לאנדומטריוזיס, מומלץ ללכת להיבדק.

פוריות הגבר

אף על פי שנהוג לבדוק קודם את האישה כאשר חווים קשיים בקליטת הריון, למעשה מצב הגבר והאישה אחראים במידה שווה (30% כל אחד) על הקשיים, כך מתוך סקר גדול שנערך במרפאות הפוריות של שירותי בריאות כללית. בין בעיות פוריות הגבר הנפוצות ניתן למצוא הורמונים לא מאוזנים, ספירת זרע נמוכה, חסימת צינור הזרע, ורידים מורחבים באשכים, חשיפה לרעלים, חשיפת האשכים לחום, דלקות וזיהומים הפוגעים בתהליך יצירת הזרע ועוד. פעמים רבות בדיקה וטיפול בבעיות פוריות אצל גברים קלה ומהירה יותר, ולכן אם חווים קושי להיכנס להריון, מומלץ לבדוק גם את הגבר לפני שפונים לבדיקות או טיפולים מורכבים בנשים.

פרופיל הורמונלי

פעמים רבות קושי להרות עשוי להיגרם כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי, ולכן ניתן לערוך בדיקות פרופיל הורמונלי, שהן למעשה בדיקות דם הבוחנות את תפקוד הבלוטות השונות בגוף – בלוטת התריס, בלוטת יותרת הכליה, בלוטת יותרת המוח ואת הורמוני הביוץ FSH ו- LH.

סיבות הקשורות באורח חיים

אורח חיינו הוא בעל השפעה קריטית על מצבנו הגופני והנפשי, וקשור ישירות לקשיים בכניסה להריון. בין הגורמים הנפוצים המשפיעים לרעה על נסיונות להיכנס להריון ניתן למצוא חוסר בשינה, סיבות פסיכולוגיות כדוגמת לחץ נפשי ומתח, באופן כללי וספציפית לגבי הניסיונות להרות, בעיות משקל (בין אם תת או עודף משקל), חשיפה מוגזמת לרעלים, תזונה לא נכונה הגורמת לחסכים תזונתיים ועוד. אם אתם מנסים להיכנס להריון, מומלץ לבדוק כי אתם חיים אורח חיים מאוזן, רגוע ובריא ככל הניתן, ובמידת הצורך לשפרו ככל הניתן.

 

לסיכום, אם אתם חווים קשיים בכניסה להריון, נסו לבדוק את כל הגורמים האפשריים לכך, לאזן את אורח חייכם, והכי חשוב – אל תאמרו נואש והשתדלו לשמור על תקווה ואופטימיות לכל אורך התהליך. ישנם טיפולים רבים ומוצלחים מאד, ורוב הזוגות שאינם מאובחנים עם בעיות פוריות נקלטים באופן טבעי בסופו של דבר.