עגלגלה ובריאה: איך לשמור על אורח חיים בריא בתקופת ההיריון?

אורח חיים בריא בתקופת ההריון

תקופת ההיריון מתאפיינת בשינוי מדהימים בגופנו. החל משינויים הורמונליים ועד לרעב מסוג אחר. הגוף מאותת לנו שהוא זקוק לחומרים נוספים כמו וויטמינים, ברזל, סידן ומרכיבים אחרים על מנת ליצור את הקסם הנפלא שגדל בתוכנו. כאשר אנו בהיריון חשוב יותר מהכל לשמור על תזונה מאוזנת ולהעניק לעובר את המרכיבים החיוניים להתפתחותו התקינה. נסקור בקצרה כמה המלצות לשמירה על תזונה נכונה בתקופה זו.

הוסיפי חומצה פולית לתזונה

בתקופה שבה החבר החדש במשפחה מתפתח בבטן הוא זקוק למגוון רחב של ויטמינים ובמיוחד לוויטמין B מיוחד שזכה לכינוי "חומצה פולית". יש המנסים להעשיר את התזונה היומית בקטניות ונבטים המכילים חומצה זו, בירקות ירוקים, עלים כמו כרוב ותרד או להוסיף כבד עוף (לאחר שנצלה היטב על מנת להימנע ממחלות). היתרון של חומצה זו, במיוחד בשליש הראשון להריון היא סיוע בהתחלקות תאים תקינה של העובר ובניית השורש הגנטי לכלל התאים בגופו של התינוק – ה- DNA, כמו גם ליצירת התאים האדומים שיעבירו את החמצן בגופו של התינוק לכשיצא לאוויר העולם.

מרכיבים נוספים שכדאי להוסיף לתזונה היומית

לצד החומצה הפולית מומלץ להוסיף את מרכיבי התזונה המסייעים לבניית גופנו וגוף התינוק. בראש ובראשונה נציין את הברזל אותו ניתן למצוא בבשרים האדומי וכן בבשר הודו וגם בקטניות ואגוזים שונים. המרכיב הבא שתרצי להוסיף לתזונה הוא אומגה 3,  אותו אפשר לצרוך כתוסף או באכילת דגים, אגוזי מלך, אצות וזרעי פשתה. עם זאת, כפי שנרחיב בהמשך, אם בחרת לספק את תצרוכת האומגה 3 מדגים יש להקפיד לבשלם או לצלותם היטב.

מרכיבים נוספים הם סידן, מגנזיום וויטמין D שגם מגיעים בכמוסות (כולל במולטי ויטמין משולב) או ממזונות שונים. את הסידן המסייע לבניית העצמות (הן שלך והן של העובר) תוכלי לספק לגוף בהוספת טחינה לתפריט, מוצרי חלב, זרעי פשתן ואף ירקות כמו שעועית, כרוב וברוקולי. מגנזיום  שיסייע לתפקוד שרירי העובר לכשיגדל ולתפקוד מערכת הדם תוכלי למצוא באבוקדו, אגוזי ברזיל וקשיו, ערמונים ונבט חיטה.

את זה – לא! ממה להימנע בזמן ההיריון?

לצד המאכלים שכדאי "לפנק" את הגוף והתינוק בהם, חושב להימנע ממספר מזונות על מנת שלא לסכן את התינוק. דגים נאים למשל הם אחד המזונות מהם מרבית הרופאים ימליצו להתרחק. מדוע? מכיוון שכאשר אנו צולים ומבשלים את המזון אנו הורגים את מרבית הבקטריות המצטברות עליו, דגים נאים (כולל אלה שעל הסושי האהוב…) עשויים להכיל את המזיקים הזעירים שעשויים לפגוע בעובר. אותה המלצה תקפה גם לבשר נא שלא בושל כראוי כמו זה המוגש בצלחות הקרפצ'יו כטאפאס במסעדות בארץ.

נקנח בהמלצה בריאה נוספת – יש המוסיפים וממליצים על טיהור של הגוף ממאכלים נוספים הכוללים כמות גבוהה של חומרים משמרים, תיבול חזק מאד או חריף וסוכרים פשוטים. המתוקים למיניהם מהווים אתגר מיוחד בזמן ההיריון בו אנו לעתים משתוקקות לדבר מה מתוק. שוקולד מחלב אמיתי, יוגורט ודבש יוכלו לספק את התיאבון המוגבר למתוק.