האם חשוב לספר לילד/ה סיפור לפני השינה?

ספרים לילדים

 

בואו נודה על האמת, אחרי שעברנו יום עבודה שלם ומתיש, והילד או הפעוט התרוצץ ושיחק, העיר אותנו מוקדם וגם ייתכן מאוד שבאמצע שעות הלילה, סיפור לפני השינה יכול להיתפס על-ידינו קצת כמו מעין משימה, וכזו שלא תהיה בעדיפות עליונה.

אז נכון, אנחנו כבר ממש בישורת האחרונה, ואפשר להרדים את הילד גם בלי כל הקראת סיפור, אולם אנחנו עלולים לפספס חלק חשוב ובלתי נפרד מן הנוף של ילדותו, ויתרה מזאת, חלק שיכול לתרום באופן ניכר להתפתחותו.

זו לא רק מסורת

הקראת סיפורים לפני השינה אמנם בהחלט עומדת במבחן הזמן, ועוטה על עצמה מעין מסורת כזו שמדלגת אל מעל הטכנולוגיה ואיננה מושפעת ממנה. אך מדובר בהרבה מעבר למסורת ותו לא.

מחקרים שונים שפורסמו לאורך השנים, בחנו ובדקו אם ישנו קשר ישיר ומוצק בין הקראת סיפורים לילדים לבין התפתחותם לאורך השנים. ומה במבחן התוצאה? וודאי שלא תופתעו לגלות שמספר בלתי מבוטל של מחקרים שנערכו בתחום, מצאו כי ישנו הבדל ניכר בין פעילותם המוחית של ילדים להם לא הקריאו סיפור, אל מול ילדים שהוריהם הקפידו על מלאכת ההקראה לעתים תכופות.

השפעה על מגוון אזורים במוח

ההיגיון הבריא אומר לנו שהקראת סיפור לפני השינה משפיעה בעיקר על אזורים הנוגעים לשמיעה והבנה או גיבוש השפה.

נכון, אזורים אלו בהחלט מושפעים לטובה, ומחקרים רבים מאוששים את הסברה הזו עם תוצאות שאינן משתמעות לשני פנים באשר למידת ההצלחה בלימודים, פיתוח הקריאה ויכולת הדיבור וההבנה.

אולם לצד זאת, מחקרים נוספים הראו שגם האזורים במוח אשר אחראיים על ההיבט הוויזואלי, הושפעו באופן ניכר מהקראת הסיפור. אחד מן ההסברים של החוקרים היה הנטייה הטבעית של כל אחד ואחת מאתנו, לדמיין את הסיפור בעיניהם. הרי כמה פעמים קראתם סיפור, והיו לכם כבר דמויות, אזורים ונופים שלמים בראש. הילדים הם סך הכל מבוגרים קטנים. גם הם עושים את אותו הדבר, אפילו טוב יותר מאתנו.

זמן איכות שלכם והילדים

אם נחזור אל המציאות של ימינו, הרי שהטכנולוגיה בהחלט יודעת לגבות מאתנו לא מעט זמן. הבוסים שמתכתבים איתנו בוואטסאפ, הטלפון שזמין בכל עת לכל שיחה, הזמינות של הרשתות החברתיות ואתרי החדשות.

גם בשעות הערב, אנו עלולים למצוא את עצמנו טרודים ועסוקים, וכלל לא מתייחסים או נותנים די יחס אל הילדים.

הקראת סיפור לפני השינה שמה לנו המבוגרים את הגבולות הנכונים. היא "מכריחה" אותנו לבלות בזמן איכות עם הילדים. מחקרים רבים מאוששים זאת, ומראים כי הקראת סיפור לפני השנה מעודדות את חיזוק הקשר שבין ההורים לילדיהם, ומגבשת זיכרונות ילדות נהדרים שאין להם כל תחליף.

לכן, בפעם הבאה שאתם חושבים לדלג על הקראת הסיפור לפני השינה, קחו נשימה עמוקה, זכרו שרגעים שכאלו בסופו של דבר יחלפו ולא יחזור – וגשו אל המלאכה.