מענה רגשי לילדים

ילד מחייך

הילדים שלנו חשובים לנו, חשובים מאוד. כאשר רווחתם הנפשית אינה מיטבית נשאף לעשות כל שביכולתנו על מנת לסייע להם. פניה אל טיפול רגשי לילדים יכולה להיעשות כאשר יש מצב בו הצוות החינוכי בגן או בבית הספר מפנה אליו, אך בהחלט הוא יכול להיות פיתרון לבעיות כלליות שהופכות את החיים בבית לקשים ומאתגרים. גם אימון לילדים מאפשר להתמודד עם קשיים שונים, וכן, בהחלט ניתן לטפל באמצעותו בילדינו.

להעצים את הילד

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים פונים לאימון על מנת לטפל בנושאים מהותיים שחוסמים אותם או מהווים עבורם אתגר משמעותי. המחשבה שאימון מיועד אך ורק למבוגרים, היא מחשבה מיושנת. אימון לילדים הוא משהו שאותו בהחלט ניתן לעשות והוא מסוגל לחולל פלאים ולשפר את חייו של הילד.
אימון לילדים, בדומה לתהליך של טיפול רגשי לילדים, מתמקד בחוזקות של הילד או הילדה. הרעיון אשר עומד בבסיס השיטה מבקש לחזק את החיובי אצל הילד במקום לנסות ולהעלים את השלילי. תפקידו של אימון לילדים הוא ליצור תהליך שלאורכו הילד או הילדה יוכלו לפעול מתוך מודעות עצמית: להבין מהן החוזקות שלהם ומה החולשות, לדעת מתי הם יכולים לפעול בצורה כזו או בצורה אחרת. מודעות להיבטים שונים בעולמו הרגשי הפנימי של הילד או הילדה תסייע להם לפעול בצורה מיטבית כאשר הם ניצבים בסיטואציה כזו או אחרת.

חשיבות השיקוף

חלק בלתי נפרד של אימון לילדים כחלק מתהליך של טיפול רגשי לילדים הוא השיקוף. הילד או הילדה יכולים במהלך האימון להשמיע ביקורת על מבוגרים או ילדים אחרים. הביקורת יכולה להיות על עניין נקודתי והאופן בו אותו אדם התנהג או להתייחס בכלליות לתכונות המאפיינות את אותו ילד או מבוגר. השיקוף מתאפשר כאשר הילד בוחן במהלך האימון האם האיפיון שלו את האחר (בתכונת אופי כזו או אחרת) משתקף גם בו עצמו. באופן זה יכול הילד להביט בחמלה גם בחולשות של האחר ובתוך כך לחמול גם על עצמו. מנקודה זו מתאפשרת הבנה של הילד ופתיחת דרך חדשה בטיפול.

כיצד לבחור מטפל?

טיפול רגשי לילדים הוא נושא חשוב, ובדיוק משום כך יש להתייחס אליו ברגישות המתאימה. פניה אל אימון לילדים צריכה להיעשות כאשר מצאנו את המטפל או המטפלת המתאימים ביותר. אך איך נוכל לדעת שאותו מטפל או מטפלת מתאימה לילדים שלנו? הדרך להגיע אל המטפל או המטפלת המתאימים ביותר מתחילה בלקבל המלצות של אנשים מהתחום כדוגמת הצוות החינוכי בגן או בבית הספר, או של הורים אחרים שהתמודדו עם מקרה דומה ונעזרו באיש מקצוע כזה או אחר בהצלחה. גם כאשר נמצא המטפל, חשוב לשים לב כיצד הוא מתקשר עם הילד והאם נעשה תיאום ציפיות בתחילת התהליך. תיאום הציפיות צריך להיעשות מול ההורים אך גם במידה מסוימת מול הילד או הילדה.