כלים לטיפול מוצלח

אב ובת

אנחנו לא לומדים באף בית ספר איך להיות הורים. גם זוגיות היא משהו שאנחנו לומדים "תוך כדי תנועה", וטועים לא מעט בדרך. אנחנו הרבה פעמים גם וגם: גם זוג שחי ביחד ורוצה לשמור על חיים זוגיים טובים והרמוניים, וגם הורים שלא תמיד יודעים מה הדרך הנכונה והמתאימה ביותר כדי לשמור על אווירה משפחתית נעימה. מתי נכון לנו לפנות אל הדרכת הורים? והאם קבלת ייעוץ זוגי יכולה לשפר תחומים נוספים בחיינו?

מתי לפנות לקבלת עזרה?

נשאלת השאלה, מתי מגיע הרגע בו כדאי שנקבע תור עבור ייעוץ זוגי? האם כאשר יש לנו ויכוחים בלתי פוסקים עם בן או בת הזוג? האם בעקבות משבר שעובר על אחד מבני הזוג או שניהם? או אולי כאשר רוצים לתחזק את מערכת היחסים וללמוד כיצד לתקשר יותר טוב? התשובה היא כמובן שכל התשובות נכונות. לייעוץ זוגי פונים כאשר יש משהו בקשר שזקוק לחיזוק. זוגות רבים מגיעים לקבל הדרכת הורים בשל עניין כלשהו עם אחד הילדים למשל, אך מגיעים למסקנה כי הם צריכים ייעוץ זוגי. חשוב לזכור שזוגות רבים בוחרים ללכת לייעוץ רגע לפני שמחליטים להיפרד, בין אם יש או אין ילדים בבית. הייעוץ עוזר למקד את הנושאים שעליהם יש מחלוקת, ומאפשר דיון פתוח על הקונפליקטים הזוגיים. וכן, פעמים רבות דווקא בעקבות טיפול זוגי מתגלה מחלוקת או מתגלות מחלוקות שלא ניתנות לגישור והפיתרון המתאים ביותר הוא להיפרד.

להיות הורים קשובים יותר

הפניה אל טיפול הדרכת הורים הופכת נפוצה בשנים האחרונות יותר ויותר. הורים רבים מבינים שהם זקוקים לכלים שונים על מנת להתמודד עם אתגרי ההורות. בשונה מטיפול של ייעוץ זוגי, הדרכת הורים כוללת את שני ההורים אך הדיון לרוב הוא על הילד או על הילדים. ההדרכה עוסקת בשלל בעיות ועניינים הוריים. זה יכול להיות  התמודדות עם מחלה של ילד, ילד במשפחה שיש לו צרכים מיוחדים או מצב בעייתי אצל אחד הילדים. הדרכת ההורים מאפשרת התמודדות של ההורים עם הבעיות השונות ומעשירה את ארגז הכלים ההורי.

איך לבחור מטפל?

בחירת איש או אשת הטיפול היא חלק חשוב מהצלחתה של הדרכת הורים או ייעוץ זוגי. אתם יכולים לקבל שלל המלצות על מטפל כזה או אחר, אך מה שקובע מלבד המומחיות שלו או שלה בתחום מסוים זו האינטראקציה שיש לכם עמם. אינטראקציה חיובית וטובה תאפשר אינטימיות גדולה יותר, שתוביל לטיפול מוצלח. חשוב להציף בפני המטפל קונפליקטים ובעיות שיש לכם לאורך הטיפול ולא לשמור אותם בבטן. כדאי לקבוע עם המטפל שלכם עד מתי ימשך הטיפול וכמובן – תיאום הציפיות הוא החלק הכי חשוב בהתחלת טיפול. שוחחו עם המטפל על הציפיות שלכם מהטיפול ולאן אתם רוצים להגיע בסופו של דבר. אל תחששו להציף נושאים לא נעימים שחשוב לכם שיקבלו טיפול.