פעילויות מעשירות בחוץ – גם כיף וגם חינוכי

פעילויות מעשירות בחוץ

מי אמר שכיף וחינוך הם דברים נפרדים? הילדים מבלים שעות רבות בכיתות הלימוד, שם הם לומדים כמויות אדירות של חומר עיוני במקצועות הלימוד השונים – תנ"ך, היסטוריה, מתמטיקה, אנגלית, ביולוגיה ועוד. חינוך הילדים הוא דבר חשוב, אך חינוך הוא הרבה יותר מלימוד של חומר עיוני בכיתה. חינוך הילדים נוגע גם לערכים שנרצה להטמיע בקרב הילדים וכלים שיעזרו להם להתמודד עם האתגרים הצפויים להם בהמשך דרכם. הלימודים בכיתות, חשובים ככל שיהיו, אינם יכולים לתת מענה לכל צורכי החינוך של הילדים ולכן עלינו למצוא פתרונות נוספים המעשירים את הילדים ומשלימים את מה שהם אינם יכולים לקבל בכיתות הלימוד. וזה מביא אותנו לנושא של ODT, פעילויות מעשירות בחוץ. ODT מתייחס לפעילויות חינוכיות מהנות וחווייתיות אשר מתבצעות מחוץ לכיתות הלימוד.

פעולות מעשירות בחוץ יכולות לתת מהנה לכל החוסרים של מערכת החינוך. הן מטמיעות בקרב הילדים ערכים שונים ונותנות להם כלים שונים, בהתאם לתוכנית. אותם הערכים והכלים אינם מגיעים מתוך הטפה וחזרה על מסרים. כלים אלו מגיעים ברובם בתור תובנות שהם תוצאה של הפעילות עצמה. למשל, אחד הערכים החשובים שניתן לקבל בפעילויות ODT הוא ערך שיתוף הפעולה. אנו יכולים להסביר לילדים כמה חשוב לשתף פעולה ומה אפשר להשיג באמצעות שיתוף פעולה. אך אין דרך חזקה יותר להטמיע את המסר מאשר להפעיל את הילדים במשימות בעלות אופי משחקי בהן שיתוף הפעולה הוא צורך הכרחי להשגת המטרה. פעילויות מעשירות מחוץ לכיתות הלימוד הן דרך מקובלת מאוד בתחום החינוך; יש להן הצלחות גדולות ומשתמשים בהן בתחומים רבים

מלחמה בשחיקת התלמידים

השעות הרבות שהילדים מבלים בכיתות הלימוד גורמות גם לשחיקה רבה בקרב התלמידים. שחיקה המתבטאת בחוסר יעילות בהבנת החומר הלימודי. השימוש ב ODT מאפשר לנו להילחם באותה השחיקה. כאשר אנו מוציאים את התלמידים מכיתות הלימוד, אך עדיין משאירים אותם במסגרת חינוכית, אנו מאפשרים להם לשנות את האווירה ולהשתחרר ממתחים. הם לוקחים פסק זמן מתכנית הלימודים הרגילה, אך עדייו זוכים בתוכן חינוכי מעשיר. בסופו של דבר הם יחזרו לכיתות הלימוד אך יהיו יותר מלאי מוטיבציה ורעננים והדבר יכול לשפר את הישגיהם בלימודים ללא קשר למטרות החינוכיות של תכנית ה ODT.

באמצעות פעילות מעשירות מחוץ לכיתות הלימוד אנו יכולים לתרום רבות לחינוך הילדים ולהעניק להם כלים רבים לחיים. זהו חינוך באמצעות חוויה וניתן להשתמש בו להשגת מטרות שונות כמו למשל: גיבוש קבוצת התלמידים; שיפור היכולות החברתיות; עידוד שיתוף פעולה; עידוד מחשבה מחוץ לקופסה; עידוד יצירתיות והטמעת תכונות מנהיגות. אלו הם כלים חשובים מאוד שעלינו להנחיל לילדינו. אלו הם כלים הכרחיים עבור אתגרי החיים שאיתם הם צפויים להתמודד. לא ניתן לקבל את כל התשובות אך ורק בלימודי מקצועות הלימוד. אנו חייבים לשלב פעילויות העשרה שונות ומגוונות בחינוך הילדים.