מיטות שונות בשלבים שונים

מיטה לתינוק

הורים רבים נוטים לחשוב שמיטת התינוק היא המיטה היחידה שקיימת, או לפחות היחידה שטובה. אלא שהמציאות היא אחרת – במשך כל שלבי התפתחותו של הילד, החל משלב הלידה ועד לגיל 6, הוא עובר מיטות בהתאם לגילו ובמיוחד לקצב גדילתו. המעבר ממיטה אחת לאחרת היא חשובה עבור בריאותו ונוחותו של הילד, בעלת משמעות בטיחותית ולא פחות חשוב מכך – היא תורמת מאוד לדימוי ולביטחון העצמי שלו. אז מה הן המיטות המומלצות לתינוק, מגיל לידה ועד לגיל 6?

עריסת תינוק

עריסת תינוק משמשת את התינוק בחודשים הראשונים לחיו, כשהוא ישן במרבית שעות היממה. זוהי מיטה קטנה בעלת קימור המתניידת על גלגלים, ושמה מגיע מהמילה ערסול – עיצוב העריסה מדמה לתינוק את תחושת הרחם בכך שעוטפת אותו. העריסה נחשבת נוחה מאוד לא רק לתינוק אלא גם להוריו – היא קטנה וניידת וניתן להעביר אותה מחדר לחדר בבית וגם לצאת איתה החוצה. בשלב זה, עדיין לא מומלץ לבחור באפשרות של לול לתינוק בשעות הערות שלו.

עריסה צמודה למיטה

עריסה צמודה למיטת ההורים מעניקה לתינוק תחושה טובה של הגנה וביטחון, דבר שחשוב להתפתחות הרגשית התקינה. במקביל, כשמיטת התינוק צמודה להורים – קל להם יותר להגיע אליו בשעת בכי – להרגיע, ללטף, להניק, לכסות או להחזיר את המוצץ לפיו. כיום ישנן עריסות המתחברות למיטת ההורים או כאלה שניתן להוריד מהן את הדופן ובכך למעשה ליצור מיטה אחת גדולה. עריסה צמודה למיטה צריכה להיות מוגבלת בזמן, שכן לא מומלץ לתת לתינוק להתרגל – אחרת לא יוכל לישון לבד. בנוסף, חשוב לבחון את היבט הבטיחות ולוודא שלא יתרחש מצב בו מתוך שינה אתם זזים ופוגעים בטעות בגופו של הילד.

לול לתינוק

החלק החשוב ביותר בקניית ריהוט לחדרי תינוקות הוא לול לתינוק. הלול הוא שילוב בין מיטת תינוק לעריסה – גדול יותר מעריסה אך נייד וקומפקטי יותר ממיטת תינוק. הוא מתאים לתינוקות החל מגיל חצי שנה ועד גיל שנתיים, אך חשוב לדעת שהוא אינו משמש כמיטה לשנת לילה היות והמזרון שלו דק ולא נוח לשכיבה ממושכת. בגיל הזה, בו התינוק סקרן דיו, זוחל בבית ומנסה לעמוד על רגליו ולמשוך בדברים, הלול מהווה מבצר. הוא אידיאלי כמיטה לשנת צוהריים, לזמן משחקים ואפילו לטיול בחוץ. כשהתינוק עירני ורוצה להיות "חלק" מהנעשה בבית – לול יאפשר לו להיות מוגן מצד אחד ולהרגיש חלק מכולם מצד שני. הסוגים העיקריים הם לול עשוי עץ שנחשב לבטיחותי, יציב ועמיד לאורך זמן. הוא מאפשר קיפול ונחשב לאיכותי ובריא עבור הילד שנעזר בשלבי העץ היציבים על מנת לטפס. סוג נוסף של לולי תינוק הוא לול מפלסטיק שהינו זול באופן משמעותי, אך מנגד הרבה פחות יציב ועמיד לאורך זמן. לבסוף, ישנו לול קמפינג קל משקל בעל מנגנון קיפול פשוט ומהיר, המיועד לשהייה בחוץ ומגיע עם רשת העוטפת את הלול למניעת כניסת חרקים, חול וסינוור מהשמש.

מיטת מעבר

מיטת מעבר היא "המיטה האחרונה" לפני שהילד עובר למיטת ילדים. היא משמשת לרוב מגיל שנתיים ועד לגיל 6, כתלות בהתפתחות הפיזית של התינוק, ומאפשרת לו עצמאות גדולה יותר בכך שיכול לרדת ולעלות ממנה לבד. במקרים מסוימים, אם חדרו של הילד גדול ומרווח, תוכלו להעביר אותו למיטת ילדים כבר בגיל 3, ובלבד שהמיטה בטיחותית ובעלת מעכה בטיחות. מיטת מעבר נדרשת להיות בטיחותית לא פחות מהמיטות הקודמות, כשהילד מרגיש גדול ומנסה את מזלו בקפיצות אל המיטה וממנה לרצפה.