טיפול במים לילדים

טיפול במים לילדים

עבודה עם מטופלים צעירים הזקוקים לפיזיותרפיה עשויה לעתים להוות אתגר לרופאים, מבחינת הצרכים והרצונות של הילדים, כשהטיפול כרוך בתרגילים ומגבלות שונים משיטות הטיפול המתאימות למבוגרים.

יתרונות טיפול במים לילדים

טיפול במים לילדים מסייע להתמודד עם חלק מהאתגרים הניצבים בפני מטפלים פיזיים העובדים עם אוכלוסייה צעירה זו. רוב היתרונות כוללים:

התאמת הטיפול לילדים

הטיפולים מותאמים לילדים בכל הגילאים, לכל מבנה גוף, ולצרכים האישיים הפיזיים, הבריאותיים והנפשיים של כל ילד.

הפחתת כאבים

הטיפול מפחית כאב וחוסר נוחות בקרב ילדים שזקוקים לטיפולי פיזיותרפיה. כלומר, ילדים נוטים להגיב טוב יותר לטיפול במים, מאשר לטיפולי פיזיותרפיה המתבצעים על הקרקע.

גישת טיפול מהנה

טיפול במים לילדים מספק הנאה וכיף, ומסייע להם, בנוסף לטיפול בצרכים הבריאותיים הפיזיים והנפשיים, גם התמודדות עם פחד ממים. הילדים נהנים ממפגשי הטיפול ומתייחסים אליו כאל תענוג, ולא כאל משימה.

טיפול שהוא בילוי

טיפול במים מעניק תחושה של בילוי, ולא תחושה קלינית. אם ילד מקשר את הטראומה, המצב או המחלה שלו עם חוויות קליניות, מפגשי טיפול על הקרקע עשויים להיות מאתגרים מבחינה פסיכולוגית. פגישת טיפול במים לילדים נתפסת כפחות מאיימת.

באמצעות הכרה ביתרונות אלו, פיזיותרפיסטים מפיקים את המרב מכל מפגשי הטיפול המימיים עם מטופלים צעירים יותר, ומעצבים את מפגשי הטיפול באופן יצירתי. קיימות שיטות רבות להעביר מפגשי טיפול עם תרגילים שמרגישים יותר כמו משחק מאשר כמו טיפול רפואי.

טיפול במים לילדים: ממצאי מחקר

מטופלים ילדים שנקבעו להם טיפולים במים, עשויים לסבול ממגוון של מצבים רפואיים. יחד עם זאת, קיימים מספר מצבים שנחקרו על מנת לקבוע תגובות קצרות וארוכות טווח של טיפול במים לילדים. אחד המצבים האלו הוא ניידות מוגבלת בשל עיכובים בצמיחה ובהתפתחות.

במחקר שפורסם בגיליון 2007 של כתב העת 'פיזיותרפיה לילדים', החוקרים בחנו את תגובותיהם של 37 ילדים תינוקות או פעוטות, אשר התעכבו מבחינת תפקוד וניידות. חלק מהילדים קיבלו טיפול ימי, ולאחרים נרשמו טיפולי פיזיותרפיה מסורתיים על הקרקע. מחברי המחקר הגיעו למסקנה כי הקבוצה שקיבלה טיפול במים צברה יכולות ניידות גבוהות יותר מהקבוצה האחרת.

אין גבול לאפשרויות הטיפולים

פיזיותרפיסטים העובדים עם ילדים בבריכה טיפולית משתמשים בשיטות פרטניות לטיפול במים לילדים, ואין גבול למה שהמטפל יכול לנסות. בחלק מהמקרים, ניתן לקבל סיוע של מכשירים כגון משקולות לציפה על המים, משקולות לגוף, או חגורות למותניים או לקרסוליים.

פיזיותרפיסטים המעוניינים להרחיב את שיטות העבודה שלהם ולכלול טיפול במים, ישמחו לדעת כי ילדים זקוקים לסוג זה של צורה פרודוקטיבית של תרגילי טיפול. חשוב שהטיפולים יתבצעו בבריכה טיפולית מיוחדת, ומטפלים רבים מופתעים לגלות כמה מהר הם מסוגלים לשחזר בהצלחה את התפקוד התקין של הילדים באמצעות הטיפול במים.

בשורה התחתונה, הגיע הזמן להתקדם, כי טיפול במים לילדים ימשיך להתפתח ולהיות נפוץ יותר. והרווח העיקרי הוא של הילדים.